532 353 270

Wspólnota mieszkaniowa - sporządzenie świadectwa energetycznego

Anna Partyka
Anna Partyka
· 13 min czytania

Co to jest świadectwo energetyczne i kto je sporządza?

Świadectwo energetyczne to dokument, który określa zapotrzebowanie naszego mieszkania na energię. Energię, która jest w nim wykorzystywana do zaspokojenia naszych podstawowych potrzeb. Czyli ogrzewania, działania wentylacji, czy przygotowania ciepłej wody użytkowej. Zapotrzebowanie jest opisywane przez 5 wskaźników:

  • rocznego zapotrzebowania na energię użytkową (EU),
  • rocznego zapotrzebowania na energię końcową (EK),
  • rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną (EP),
  • jednostkowej wielkości emisji CO2, a także
  • udziału odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię (Uoze).

Zgodnie z przepisami, to na właścicielu mieszkania ciąży obowiązek jego sporządzenia i opłacenia. Nie możemy na spółdzielnię mieszkaniową czy administrację przerzucić tego wydatku.

Kiedy spółdzielnia mieszkaniowa sporządza świadectwo charakterystyki energetycznej?

Ustawa o świadectwach charakterystyki energetycznej wskazuje, że obowiązek sporządzenia świadectwa pojawia się wyłącznie w przypadku sprzedaży lub najmu mieszkania.

Zatem spółdzielnia mieszkaniowa będzie zobowiązana do sporządzenia tego dokumentu wyłącznie w sytuacji, gdy będzie stroną jednej z ww. umów jako sprzedawca lub wynajmujący. W praktyce jednak ciężko wyobrazić sobie, aby taka sytuacja miała miejsce. Dlatego, że wspólnota nie jest samodzielnym właścicielem budynku. Są nimi w określonych udziałach właściciele poszczególnych mieszkań.

Oczywiście przepisy nie zabraniają, aby wspólnota sporządziła świadectwo energetyczne dla całego budynku i udostępniła je mieszkańcom.

Czy spółdzielnia mieszkaniowa musi udostępniać świadectwo energetyczne?

Przepisy ustawy o świadectwach wskazują na możliwość wystąpienia do właściciela lub zarządcy budynku o nieodpłatne udostępnienie dokumentów pozwalających na sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej dla części budynku. Czyli zarówno świadectwa energetycznego całego budynku, jak i jego dokumentacji budowlanej.

Zatem jeżeli dla budynku zostało sporządzone świadectwo, to na jego podstawie możemy przygotować charakterystykę energetyczną naszego mieszkania. Przepisy dopuszczają takie działanie. Z pewnością przyśpieszy to jego wygenerowanie i obniży koszty.

Natomiast w sytuacji, gdy świadectwo nie zostało sporządzone, wspólnota powinna nam udostępnić w formie skanów lub kopii wszelką dokumentację, dzięki której nasz audytor będzie mógł sporządzić dokument.

Pamiętajmy, że wspólnota ma określony czas na udostępnienie dokumentów (14 dni) i nie może pobierać za tą czynność opłaty. Nie może także zasłaniać się brakiem dokumentacji. Ze względu na inne przepisy, muszą ją przechowywać.


Oceń artykuł:

Średnia 5/5 na podstawie 1 opinii.