Świadectwo energetyczne to dokument, który określa zapotrzebowanie naszego mieszkania na energię. Energię, która jest w nim wykorzystywana do zaspokojenia naszych podstawowych potrzeb. Czyli ogrzewania, działania wentylacji, czy przygotowania ciepłej wody użytkowej. Zapotrzebowanie jest opisywane przez 5 wskaźników:
Zgodnie z przepisami, to na właścicielu mieszkania ciąży obowiązek jego sporządzenia i opłacenia. Nie możemy na spółdzielnię mieszkaniową czy administrację przerzucić tego wydatku.
Ustawa o świadectwach charakterystyki energetycznej wskazuje, że obowiązek sporządzenia świadectwa pojawia się wyłącznie w przypadku sprzedaży lub najmu mieszkania.
Zatem spółdzielnia mieszkaniowa będzie zobowiązana do sporządzenia tego dokumentu wyłącznie w sytuacji, gdy będzie stroną jednej z ww. umów jako sprzedawca lub wynajmujący. W praktyce jednak ciężko wyobrazić sobie, aby taka sytuacja miała miejsce. Dlatego, że wspólnota nie jest samodzielnym właścicielem budynku. Są nimi w określonych udziałach właściciele poszczególnych mieszkań.
Oczywiście przepisy nie zabraniają, aby wspólnota sporządziła świadectwo energetyczne dla całego budynku i udostępniła je mieszkańcom.
Przepisy ustawy o świadectwach wskazują na możliwość wystąpienia do właściciela lub zarządcy budynku o nieodpłatne udostępnienie dokumentów pozwalających na sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej dla części budynku. Czyli zarówno świadectwa energetycznego całego budynku, jak i jego dokumentacji budowlanej.
Zatem jeżeli dla budynku zostało sporządzone świadectwo, to na jego podstawie możemy przygotować charakterystykę energetyczną naszego mieszkania. Przepisy dopuszczają takie działanie. Z pewnością przyśpieszy to jego wygenerowanie i obniży koszty.
Natomiast w sytuacji, gdy świadectwo nie zostało sporządzone, wspólnota powinna nam udostępnić w formie skanów lub kopii wszelką dokumentację, dzięki której nasz audytor będzie mógł sporządzić dokument.
Pamiętajmy, że wspólnota ma określony czas na udostępnienie dokumentów (14 dni) i nie może pobierać za tą czynność opłaty. Nie może także zasłaniać się brakiem dokumentacji. Ze względu na inne przepisy, muszą ją przechowywać.
Wystarczy, że podasz kilka informacji o swoim budynku.
Zamów świadectwo